loading...
مجله لبخنده
مجله لبخنده بازدید : 31 1394/09/19 نظرات (0)

بازار گوشی های موبایل را میتوان یکی از منحصر به فرد ترین بازار ها در بین انواع محصولات مورد نیاز مردم دانست. شاید قیمت یک خودروی سواری در طول یکسال هیچ کاهش یا افزایشی نداشته باشد، اما در بازار گوشی های موبایل اینگونه نیست. چرا که عمر گوشی های موبایل بسیار کمتر از سایر محصولات است به همین خاطر ما مشاهده میکنیم که بعضاً قیمت یک گوشی هوشمند در عرض کمتر از یکسال به نصف قیمت اولیه خود میرسد.

.....

رقابت شدید در بین تولیدکنندگان تلفن های هوشمند باعث شده هر کمپانی برای عقب نماندن از این رقابت، هر چند ماه یک بار، آخرین تکنولوژی های خود را در قالب یک اسمارت فون که اصطلاحا آن را پرچمدار می نامیم عرضه کند. عرضه هر پرچمدار بیش از همه بر روی اسمارت فونی که تا پیش از آن لقب پرچمدار را داشته تاثیر گذار خواهد بود.

تاثیر عرضه پرچمدار جدید بر پرچمدار قدیم میتواند چه در میزان فروش باشد و چه در قیمت محصول! به هر حال کاهش قیمتی که از ورود محصول جدید به محصولات قبلی متحمل میشود میتواند هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشته باشد.

سونی تا پیش از این سیاست خود را بر پایه عرضه دو پرچمدار در هر سال بنا نهاده بود اما بر اساس شواهد این سیاست به معرفی یک پرچمدار در هر سال تغییر پیدا کرده است. با توجه به سیاست قبلی سونی، بسیاری بر این عقیده بودند که گوشی های هوشمند سونی به نسبت دیگر مدل های هم رده، افت قیمت زیادتری دارد و این افت قیمت، برای آنهایی که گوشی های خود را در روزهای اولیه عرضه خریداری میکنند، باعث دلسردی میشود.

طبیعی است که هر گوشی هوشمندی بعد از گذشت مدتی و با ورود محصولات جدید با کاهش قیمت رو به رو شود، اما اینکه گوشی های سونی تا چه اندازه گریبانگیر افت قیمت شده و این افت قیمت در مقایسه با رقبای این شرکت تا چه حد است موضوع بررسی امروز ما است. ما در پی دستیابی به این سوال هستیم که به راستی آیا گوشی های هوشمند سونی نسبت به سایر رقبای خود افت قیمت بیشتری دارند؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

ما برای پاسخ به این سوال ابتدا از گوشی های پرچمدار نیمه اول سال 2014 در بین چهار شرکت تولید کننده اسمارت فون های اندرویدی شروع میکنیم. اکسپریا Z2 از سونی، گلکسی S5 از سامسونگ، G3 از الجی و در نهایت One M8 از اچ تی سی در اینجا مورد مقایسه قرار گرفته اند.

هر چند که قیمت اولیه گوشی های پرچمدار با توجه به آشفتگی بازار در روزهای ابتدایی ورود قابل محاسبه نیست اما معمولا تمامی پرچمداران با قیمتی در حدود 2 میلیون و 200 تا دو میلیون و 300 هزار تومان به بازار عرضه شدند. حالا بعد از گذشت یک سال و نیم نگاهی به قیمت تمامی گوشی ها خواهیم انداخت. توجه داشته باشید برای قرارگیری هر چهار گوشی در شرایط برابر، قیمت گوشی ها با گارانتی در نظر گرفته شده است.

اما به سال 2015 و پرچمداران نیمه اول امسال میرسیم. امسال نیز سامسونگ با گلکسی S6، الجی با G4، اچ تی سی با One M9 و سونی با اکسپریا Z3 Plus وارد این رقابت خواهد شد. این چهار گوشی نیز با قیمت هایی تقریبا برابر، ورود به ایران را تجربه کردند. هر چند که فاصله زمانی معرفی این چهار دستگاه با هم کمی زیاد بوده و اکسپریا Z3 Plus دیرتر از بقیه به بازار عرضه شده اما حالا برخی از این دستگاه ها پرچمدارانی جدیدتر را از شرکت های سازنده خود در کنارشان احساس میکنند. با هم نگاهی به قیمت فعلی چهار پرچمدار نامبرده می اندازیم. در این جدول قیمت تمامی گوشی ها با گارانتی درج شده است.

ر بین تمامی پرچمداران نیمه اول سال جاری، به غیر از اکسپریا Z3 Plus، دیگر پرچمداران تقریبا قیمتی مشابه با یکدیگر دارند و تنها اکسپریا Z3 Plus است که قیمت فعلی آن با گارانتی بیشتر از دیگر گوشی هاست. شاید دلیل آن نیز دیرتر عرضه شدن اکسپریا Z3 Plus به بازار باشد که اگر با سایر هم رده های خود در مقطع زمانی مشابهی به بازار وارد شده بود امروز قیمتی برابر با آنها داشت.

به هر حال اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، گوشی های سونی اگر نگوییم که نسبت به دیگر رقبای خود افت قیمت کمتری دارند، مطمئنا افت قیمت بیشتری نیز نخواهند داشت. وضعیت فعلی بازار تقریبا تاثیر مشابهی را بر روی تمامی پرچمداران میگذارد و تمامی گوشی ها بعد از گذشت مدت زمان خاص، با افت قیمت برابری مواجه میشوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 104
  • بازدید کلی : 6,395